Så hinner du med träningen med småbarn

Mamma och pappa lyfter barn
Uncategorized

Som småbarnsförälder är det inte alltid lätt att få tiden att räcka till. Barnen tar upp stor del av tiden och man kan lätt tro att man aldrig mer kommer ha tid med de saker man varit van med sen tidigare. Att träna är en av de saker som brukar få stryka på foten allra först. Ha förtröstan, det är inte kört! Barnen kan rent ut bli en motivation och källa till att du får ännu mer träning. Du kan använda barnen i träningen så de är delaktiga och själva direkt blir van vid ett hälsosamt leverne.

Mamma och pappa lyfter barn

Gör gemensam sak både barn och vuxna och träna tillsammans. När barnet är riktigt litet kan du använda barnet i träningen som en vikt. En bebis är en perfekt vikt att lyfta i början efter en graviditet. Benböj med bebisen framför dig är något även bebisen kommer uppskatta. Eftersom barnet blir större kan övningarna förändras och avanceras eftersom vad barnet klarar av. När barnet klarar av att sitta själv är det en perfekt extra vikt att ha sittande på ryggen vid armhävningar eller planka. Sätt upp delmål och belöna med ett par snygga levis jeans när ni når målet, får man en belöning känns det genast mycket roligare även att fortsätta mot nästa delmål för nästa belöning.

Det finns massor av enkla övningar att utföra med barnet som vikt eller hjälp när det är riktigt litet. Eftersom barnet sedan växer så kan det ändras så att barnet själv också får göra övningar. Det brukar vara populärt för barnen att göra som mamma och pappa när de är små så här slås två flugor i en smäll eftersom man samtidigt umgås och har roligt med barnet vilket de alltid älskar, när föräldrar leker med dem. På så vis är det också lättare att ta tiden för träningen eftersom barnet är med och har roligt under tiden.

Far och son övar baseboll

När barnen blivit så stora att de börjar med egen aktivitet, häng på! Kanske kan du vara tränare eller hjälpa till på annat sätt runtom? På så sätt så fortsätter du umgås med barnet och får samtidigt din motion. träna tillsammans med barnen, kanske en löptur tillsammans innan middagen eller en tur i skidspåren med tillhörande fikapaus. Förena det hela med familjelivet så kommer barnen få en sund syn på att röra sig med sig i livet. Ha roligt tillsammans!