Hälsosamma frukostar för mer energi

Wellness

En hälsosam dag startar med fördel med en nyttig och god frukost. Oavsett om man ska ut på ett långt träningspass eller börja dagen med en cykeltur till jobbet blir man mer peppad av en färgglad och vitaminrik start på dagen. Genom att vara hälsosam med kosten, det första man gör på morgonen, sätts prägeln för resten av dagen. Känner man sig som en hälsosam person som gör aktiva val påverkar det även viljan och lusten att träna när halva hälsojobbet är gjort.

Det finns hälsosamma frukostingredienser i många olika kategorier för att göra smarta val till frukost.

Ägg

Med på listan över smarta frukostar finns ägg. I detta livsmedel hittar man ett högt innehåll av protein samtidigt som antalet kalorier är förhållandevis lågt. Några tips på frukostar med ägg är:

  • Kokt ägg, antingen som det är i en äggkopp med lite salt eller kaviar.
  • Kokt ägg i skivor på knäckebröd, passar utmärkt ihop med avokado eller gurka för lite extra färg.
  • Äggröra, bara att röra ihop 2-3 ägg med lite vatten eller mjölk, salt och peppar och lite matfett och värma upp långsamt under omrörning till lagom konsistens.
  • Omelett, en riktig lyxfrukost. I en omelettsmet kan man tillsätta t.ex. tomater, stekta champinjoner, lax, rödlök, färsk bladspenat, skinka eller paprika för en lite matigare men ändå sund start på morgonen. En nypa örtkryddor, t.ex. basilika eller oregano ger en extra touch.

Frukt och bär

En frukost med frukost och/ eller bär är nästan alltid nyttig. Exempel på frukostar med frukt och bär är:

  • Smoothie, bara att mixa ihop favoritfrukter och bär. En banan som bas ger sötma och bra mättnadskänsla. Även spenat och annat grönt passar bra att mixa ned för extra vitaminer, gärna tillsammans med citrusfrukter.
  • Fruktsallad på färsk frukt går utmärkt att blanda med det man har hemma. Äpplen, päron, apelsin och banan är en bra grund, men även bär som blåbär, hallon och jordgubbar piggar upp och ger en härlig färgklick. Vill man ha det lite matigare kan man toppa med en näve nötter och även en klick yoghurt.
  • Gröt med frukt är också en mycket bra start på dagen. Havregrynsgröt görs lätt i mikro och kan blandas med hackat äpple och kanel, antingen innan man värmer alltihop så att äpplet också värms, eller så lägger man på äpple efteråt för en mer krispig känsla.