Träning, hälsa och immunförsvar

Uncategorized

Att träning är bra för hälsan vet de flesta, men kanske inte exakt hur det fungerar och vad man i så fall ska träna. En grundregel är att all träning som blir av är bra träning och att om det känns bra så kan man fortsätta. Dock ger vissa former av träning bättre effekt på olika delar av kroppen än andra.

Konditionsträning, aerob träning

Konditionsträning, vilket också kan kallas aerob träning, innebär att man tränar kroppen att utföra ett långvarigt arbete som inte ligger på maxpuls. Träningen ökar syreupptagningsförmågan och gör att man orkar t.ex. promenera, springa, eller dansa länge utan att bli för andfådd eller få för mycket mjölksyra i musklerna.

Effekter av konditionsträning är, förutom att man orkar mer, att risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Detta beror på att halterna av farliga blodfetter sjunker samt att blodtrycket sänks. Även magen mår bra av konditionsträning som underlättar matsmältningen. Risken för benskörhet minskar också, förutsatt att konditionsträningen innehåller rörelser som innebär stötar mot skelettet som t.ex. gång eller löpning. Cykling är bra för kondition, hjärta och kärl men ger inte lika stor effekt mot benskörhet.

Förutom fysiska effekter ger konditionsträning även effekt på humöret, både kort- och långvarigt. När man tränar med ökad intensitet skickar kroppen ut hormoner som kallas endorfiner och kan liknas vid kroppens eget lyckohormon. De flesta som kört ett cirkelträningspass eller tagit en ansträngande löprunda har nog känt hur bra man mår mentalt efteråt. Även på längre sikt har konditionsträning effekt på vår mentala hälsa. Motion med måttlig intensitet fungerar som en del i behandling av depression och minskar också uppkomsten av depression.

Sist men inte minst kan träning också ”stärka immunförsvaret” (https://www.aftonbladet.se/halsa/a/BJjB3G/traning-kan-starka-immunforsvaret) genom att vältränade muskler kan hjälpa till att rena blodet.

Vaccination

Träning kan dock inte hjälpa mot alla sjukdomar, hur starkt immunförsvar man än tränar upp. Därför är det tur att det finns möjligheter att snabbt och smidigt vaccinera sig mot olika sjukdomar. För Vaccination Göteborg kan man söka upp Minutkliniken som erbjuder olika typer av vaccinationer.

För de flesta som vistas i natur i södra Sverige eller t.o.m. bara i trädgården är TBE-vaccination viktig om man skulle råka få en fästing och vill undvika hjärnhinneinflammation. Äldre människor eller personer med försvagat immunförsvar eller någon kronisk sjukdom kan ha nytta av att vaccinera sig mot den influensa som brukar dyka upp någon gång om året och kan ge allvarliga konsekvenser.

Den som ska ut och resa kan ha nytta av att vaccinera sig mot Hepatit A och B.

Allra bäst är en kombination av en vältränad och glad kropp och specialiserade vaccinationer som sätter pricken över i när det gäller en trygg och säker hälsa.