Bli fit med mobilen

Uncategorized

Mobiltelefoner har idag massor med andra funktioner annat än att bara låta användaren prata och skicka meddelanden. En gång i tiden var det imponerande om telefonen hade en inbyggd kamera medan det idag inte bara är en självklarhet, utan dessutom har den objektiv åt två håll, bildbehandlingsprogram och roliga effekter. På det finns det en myriad av appar, och många av dem hjälper användaren att komma i form.

Träningstillbehör

Det absolut bästa receptet för att bli vältränad är att kombinera kondition och styrka, och som tur är finns det appar och funktioner för båda typerna. Är man orolig för att telefonen skall skadas finns det massvis med skal som skyddar den från att gå sönder om man skulle råka tappa den, vilket ju kan hända om man är mycket aktiv. Andra bra tillbehör är träningsbälten där man inte bara får plats med telefonen utan också saker som nycklar och pengar, liksom en digitalvåg som via mobilen låter användaren se saker som vikt, BMI och om man har vätskebrist.

Träningsappar

Utbudet på träningsappar är stort idag och det finns versioner som är helt gratis medan andra kostar en slant. Till de populäraste träningsapparna hör Nike Training Club, där användaren får en slags virtuell PT som anpassar ett stort antal träningspass enligt de egna behoven. En annan populär app är Endomondo som med hjälp av GPS hjälper dig att hålla dagbok på saker som vilka aktiviteter du sysslat med, hur långt och snabbt du gått eller sprungit och hur många kalorier du förbrukat. För den som inte har mycket tid är The 7 Minute Workout App jättebra, då den låter användaren göra olika övningar på mycket kort tid och går att använda i princip överallt. En positiv sak med just träningsappar är att ofta så krävs inga redskap överhuvudtaget och du kan göra dina pass hemifrån – du sparar alltså pengar på både gymkort och redskap! Istället kan du lägga pengar till till exempel snygga träningskläder, ett schysst kosttillskott, eller kanske rentav en plattång att använda efter träningspass och dusch.

Motionera med musik

Genom att streama eller att lägga in egna låtar kan man hålla motivationen uppe med favoritmusiken. Om man gillar att springa finns det mycket bra spellistor att ladda ner, eller varför inte skapa sina egna? Det finns också särskilda appar vars funktion är att känna av vilken takt man springer i och sedan anpassa låtarna efter den rytmen. Om man istället styrketränar så kan musikvalet vara lite annorlunda, men huvudsaken är att det är musik som man själv gillar och känner sig motiverad med.

Håll koll på framstegen

Tack vare mobilens många inbyggda funktioner kan man lätt hålla koll på de framsteg man gör genom att logga sin vikt, sina mått och tyngden på det man lyfter. Vill man ändra på sin kroppsform genom att gå ner eller gå upp i vikt, öka muskelvolymen eller få mer definierade armar så är det också bra att ta foton på sig själv en gång i månaden som en slags bilddagbok.